08 július, 2013

Kürtös kalács, ahogy nekem bevállt






Már hónapok óta készülök kürtös kalácsot sütni, de eddig nem volt hozzá "szerszámom", de most már megvan, így neki is fogtam, ami egy kedves Barátunknak köszönhetek, Antal Lászlónak!
A kiinduló  Limara receptje volt, egy kicsit átdolgoztam.

Hozzávalók: 4 darabhoz, amik kb.25 cm hosszú kalácsok lesznek:

                                         45 dkg Finomliszt
                                           5 dkg rétesliszt
                                           4 evökanál cukor
                                           1 kávéskanál só
                                           2 dkg friss élesztö
                                           1 db tojás
                                           1 csg. vaníliás cukor
                                           1 teáskanálnyi reszelt citromhéj
                                           275 ml tej

                                           5 dkg olvasztott vaj a dagasztás végén

                                           5 dkg vaj megkenni a tésztát és a fát
                                           Cukor, esetleg darált dió, vagy kókuszreszelék

A tészta hozzávalóiból lágy tésztát dagasztok, a végén adtam hozzá az olvasztott vajat és azzal is jól összedagasztottam szinte, a dagasztótál újra tiszta lett, mert mindent összeszedett a tészta :)
Hagyom a tésztát kb. 30 percig pihenni, majd 4 egyenlö részre osztom, kb. 240 g körüli darabok lesznek, és ezt kisodrom kb. 1,2 m hosszúra, elöször csak olyan 4-50 cm-esre, majd hagyom egy kicsit pihenni, és utána a teljes hosszra, nagyon jól lehet a tésztával dolgozni, nem szakad, és nagyon jól hagyja magát sodorni.


A képen látható módon elkezdem feltekerni a tésztát a már megvajazott fára, mikor feltekertem az egészet, akkor egy kicsit végig görgetem a munkalapon, majd hagyom pihenni egy keveset, hogy újra keljen.
Lekenem olvasztott vajjal és meghempergetem a cukorba,legújabban egy kürtös kalács sütö ismerösöm tanácsára barna cukorba forgatom, majd parázs fölött készre sütöm.
Sütöttem már sütöben grill fokozaton is, de akkor még konyhapapír gurigákon, amit alufóliába kell csomagolni és azt lekenni vajjal, majd arra feltekerni a tésztát. Nekem jobban bevált a fán sütés.
Amikor szép barnára karamellizálódott mindenhol a cukor, akkor készen is van, újra meg lehet forgatni cukorba, de aki csak úgy szereti, nem muszáj.
Esetleg cukros darált dióba, vagy cukros kókuszreszelékben is meg lehet forgatni sütés után, kinek hogy ízlik.



Jó étvágyat kíván hozzá!