18 december, 2016

Stollen, egy lipcsei családi recept alapján



Egy lipcsei családi recept alapján készült Stollen. Van már egy másik Stollen receptem itt a blogon, nem sokban különbözik, de valahogy még is más, igazából erröl az elözöröl gondoltam, hogy az volt az a nagyon ízletes Stollen, amit évekkel ezelött kostolhattam, de mint kiderült mégsem. Tavaly sikerült hozzájutnom az "eredeti" recepthez akkor már viszonylag késö volt, így nem akartam megosztani, ezért most teszem, szerintem még elkészíthetö, én is a héten sütöttem meg.

Hozzávalók 1 db 1,5 nyerstésztához, ami viszonylag szép nagy darab Stollen lesz
                          50 dkg finomliszt vagy kenyérliszt
                            6 dkg friss élesztö
                          25 dkg Ghi vaj, ha nincs akkor csak sima vaj,
                                       esetleg variálható 20 dkg vaj és 5 dkg sertészsír
                          12,5 dkg mazsola
                          10 dkg mandula
                            2,5 dkg keserümandula, vagy keserü mandula aroma
                            2-3 dkg apróra vágott mandula (nem darált, hanem darabos)
                          12,5 dkg cukor
                          125 ml tej
                             1 csipet só
                             1/2 citrom leve és reszelt héjja
                              3 dkg kandírozott citrom
                              1 csg. Sütöpor
                              1 csg. vaníliás cukor
                             60-70 ml rum, nem aroma
                             20 dkg marcipán (elhagyható, csak ha szereted)

                              10-10 dkg vaj és porcukor a sütés után

1. Elözö nap a hozzávalókat elökészítem, hogy minden szobahömérsékletü legyen.
A mazsolát egy magasabb falú edénybe teszem, ráöntöm a rumot, a tetejére szórom
a kandírozott citromot, és lefedem.
2. A mandulát forró vízbe dobom 2-3 percre és leszedem róla a barna héjat, majd késes aprítóba megdarálom. Az apróra vágott mandulát egy kicsi teflonba megpirítom (így jobb íze van).
A lisztet egy tálba szitálom, hozzákeverem a sütöport és a vaníliás cukrot, a vajat is darabokba hozzáteszem, egy konyharuhával letakarom.
3. Másnap a tejet megmelegítem, a liszt közepébe egy kis mélyedést csinálok, oda öntöm a tejet, belemorzsálom az élesztöt, és a cukrot is hozzáadom, egy kevés liszttel elkeverem, hagyok egy kis idöt, hogy felfusson, addig letakarom.
4. Majd a többi hozzávalót is hozzáadom és az egészet összegyúrom, hiába élesztös, nem igazán lehet dagasztani. mert eléggé nehéz tészta, .
5. Kb. 45 percet hagyom pihenni, a marcipánt két sütöpapír között elnyújtom, a tésztát kézzel ellapogatom, a marcipánt ráterítem és feltekerem, mint a beiglit, majd a Stollen gyürübe teszem, és a képen látható módon formázom meg, ez a jellegzetes Stollen forma. Persze tudom, ilyent nincs mindenkinek, nekem sem volt elöször, így alufóliát több réteggel összehajtottam kb. 6 cm magasságra és azzal "öleltem" körül a tésztát, hogy itt a képen mutatom.
Mindenképp érdemes valamivel körül venni a tésztát, mert nagyon terül, ha nincs gyürübe és akkor lapos lesz!!!


175 fok alsó felsö fütésnél 1 órát sütöttem.
6. Sütöböl kivéve azzonnal vajjal kenem a meleg tésztát, ha kell többször, mert szívja be és vastagon porcukorral megszórom, hagyom kihülni, általában estére sikerül készre sütni, így éjszaka van ideje kihülni.
7. Zsírpapírba, vagy alufóliába csomagolva tárolom.
Azt mondják a Stollent meg kell sütni 3-4 héttel karácsony elött, én már erröl leszoktam, mert pár nap pihenés után is finom.
Még egy tipp, minél "kövérebbre" hagyjuk a tésztát, annál tovább marad friss, nem szárad ki olyan gyorsan. Nekem 2 gyürüm van, amit használok, a szélesebbek tovább puhábbak maradnak, erre értem, hogy "kövérebbre" hagyni a tésztát.



Sok sikert az elkészítéshez és jó étvágyat kíván hozzá! 



1 megjegyzés:

Vicuska írta...

Katica, nagyon szép lett, a finomságát el tudom képzelni.